شماره تماس: 02144046080 

آزمون باقی مانده گاز اتیلن اکساید | Ethylene oxide residue test

آزمون باقی مانده گاز اتیلن اکساید

اکسید اتیلن یا اتیلن اکساید،یک ترکیب آلی با فرمول C2H4O می‌باشد. این گاز بی‌رنگ قابل اشتعال دارای بوی ضعیف شیرینی است و ساده‌ترین اپوکسید محسوب می‌شود. این ماده معمولاً به صورت یک مایع سرد و خُنک شده به کار گرفته شده و به همین صورت حمل می گردد. این ماده عمدتاً به عنوان پیش‌سازی برای گلیکول اتیلن و دیگر مواد شیمیایی دارای حجم بالا تولید می‌شود، اما در عین حال برای استریلیزاسیون نیز در پزشکی کاربرد دارد.این گاز قابلیت نفوذ بسیار بالایی دارد ، به‌طوری‌که اجسام متخلخل را به راحتی استریل می‌کند. برای استریل کردن ابزارهایی که به رطوبت حساسیت نشان می دهند( وسایل فلزی ) ، مناسب می‌باشد و در عین حال آلرژی زا و در غلظت 700 پی پی ام نیز بدون بو می‌باشد.یعنی در صورت نشت در محیط ، توسط انسان قابل شناسایی نمی‌باشد و به تازگی یکی از عوامل سرطان زا محسوب شده و نیز مخرب لایه ازون می‌باشد.

تجزیه و تحلیل باقیمانده اتیلن اکسید (EO) در شناسایی و تعیین میزان اتیلن اکساید ، اتیلن کلروهیدرین و اتیلن گلیکول توسط کروماتوگرافی گازی استفاده می شود. این آزمایش به تولید کنندگان کمک می کند با تعیین انطباق با حد باقیمانده پذیرفته شده ، ایمنی محصولات استریل شده توسط EO را نشان دهند.باقیمانده ها می توانند برای کاربر نهایی یا بیمار مضر باشند ، بنابراین مهم است که تمام ملزومات پزشکی محدودیت های مندرج در استاندارد 7-10993 را رعایت کنند.


محصولات پزشکی که در ارتباط با بدن انسان هستند باید از جنبه­ های مختلف بیولوژیک مورد بررسی و ارزیابی آزمایشگاهی قرار گیرند که آزمون حساسیت زایی یکی از عمومی­ ترین این آزمون­ها محسوب شده که برای کلیه محصولات پزشکی طبق استاندارد توصیه می­شود.

روش آزمون:

سه دسته اصلی از ملزومات پزشکی که برای بیماران استفاده میشوند نیاز به انجام این آزمون دارند:

  •  استفاده محدود
  •  استفاده طولانی مدت
  •  استفاده دائمی

لوازمی که تماسی با بیمار ندارند ، برای رعایت این استاندارد لازم نیست.

جدول روبرو که از استاندارد 7-10993 استخراج شده است ، خلاصه ای از تجهیزات مختلف و حدود استفاده آنها را ارائه می دهد.

آزمون باقی مانده گاز اتیلن اکساید | Ethylene oxide residue test

مطالب مرتبط با آزمون باقی مانده گاز اتیلن اکساید