شماره تماس: 02144046080 

خدمات استریل با گاز اتیلن اکساید

فرآیند استریل سازی با گاز اتیلن اکساید (EO) یک روش رایج برای سترون سازی اغلب وسایل پزشکی است. این گاز قلیایی برای اولین بار در دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفت و با نفوذ به بسته بندی محصولات پزشکی حساس به حرارت، رطوبت یا تشعشع، آن ها را سترون ساخت. فرآیند استریل سازی در چمبر اختصاصی اتیلن اکساید، انجام می شود تا از نشت و قرار گرفتن در معرض گاز جلوگیری شود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت اتیلن اکساید، توانایی شگفت انگیز آن در نفوذ به بسته بندی های پلاستیکی و کاغذی و استریل سازی محتویات درونی آن ها بدون ایجاد آسیب به محصول است. با این حال، اتیلن اکساید قابل اشتعال و سرطان زا است و استفاده از آن نیازمند اقدامات احتیاطی و امنیتی است.

به طور کلی فرآیند استریل سازی با گاز اتیلن اکساید شامل سه مرحله اصلی است:

1- ایجاد پیش شرایط آماده سازی و/یا تهویه دستگاه از طریق تغییرات دما و رطوبت:

قبل از استریل کردن، محفظه ای که در آن محصولات استریل می شوند از نظر دما و رطوبت آماده می شود تا مواد بسته بندی آماده ورود گاز اتیلن اکساید شوند. همچنین رطوبت باعث می شود که دیواره سلولی میکروارگانیسم ها مقاومت کمتری در برابر گاز اتیلن اکساید داشته باشد. عمدتا از دمای 40 تا 55 درجه سانتی گراد برای این منظور استفاده می شود.

2- چرخه سکون گاز (استریل کردن) که در آن دستگاه در معرض گاز اتیلن اکساید قرار می گیرد:

از آنجایی که اتیلن اکساید در غلظت اکسیژن حدود 10 درصد قابل اشتعال است، هوای داخل محفظه باید ابتدا با استفاده از خلاء از محفظه خارج شود. پس از انجام این کار، اتیلن اکساید به داخل محفظه تزریق می شود و فرآیند استریل سازی آغاز می شود.

3- هوادهی دستگاه برای خروج گاز از محصول

سومین و آخرین مرحله از فرآیند، حذف گاز اتیلن اکساید از محفظه است. این مرحله معمولاً با شستشوی محفظه با بخار یا گاز بی اثر مانند نیتروژن انجام می شود. پس از آن ممکن است مرحله هوادهی به محصول انجام گردد تا هوای گرم باعث کاهش بیشتر گاز اتیلن اکساید گردد.

همچنین پس از خروج محصول از چمبر، محصول در بخش جداگانه ای برای مدت معین قرنطینه می شود تا هوای آزاد باعث  حذف کامل گاز اتیلن اکساید شده و این گاز در محصول جذب نشود.

آزمایشگاه کیا نانو زیست ویستا با بهره مندی از به روز ترین چمبر استریل گاز اتیلن اکساید در فضایی تحت کنترل و کادر متخصص آماده ارائه خدمات استریل به شرکت­های تجهیزات پزشکی می باشد. این آزمایشگاه همچنین، فرآیند استریلیزاسیون انجام شده روی محصول را صحه گذاری و با اطمینان از عملکرد دستگاه، محصولات را به صورت استریل به شما  ارائه میدهد.

لازم به ذکر است چمبر این مجموعه از لحاظ عملکرد توسط آزمایشگاه صحه گذاری شده و دارای گواهینامه تاییده قابل ارائه به مشتریان می باشد.

مطالب مرتبط با خدمات استریل با گاز اتیلن اکساید