شماره تماس: 02144046080 

خانه » تاثیر زیست فناوری در استحکام و ایمنی بدن و تجهیزات پزشکی

تاثیر زیست فناوری در استحکام و ایمنی بدن و تجهیزات پزشکی

فهرست محتوا

مطالب اخیر

kiabio.com
استانداردسازی فرایندهای مجموعه آزمایشگاه‌های کیا نانو زیست ویستا

چکیده خبر

به گزارش راه ساری و به نقل از خبرگزاری دانشجو، ترکیب های زیست فعال کاربرد های فراوانی پیدا نموده و به یاری بهبود کیفیت زندگی جامعه آمده اند، اما این ترکیب ها چه ویژگی های بارزی دارند؟

متن خبر

ویژگی های بارز ترکیب های زیست فعال در بهبود کیفیت زندگی جامعه

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، زیست فناوری به دیگر دانش ها و فناوری ها نیز پیوند خورده و توانسته است ضمن فراوری فرآورده های با کاربرد و عملکرد های گوناگون، سلامت و بهبود کیفیت زندگی را برای جامعه به ارمغان بیاورد. یکی از حوزه هایی که زیست فناوری به آن ورود یافته حوزه پوشش ها است.

برای پیوند پوشش های زیستی به مواد و تجهیزات، از مواد زیست فعال استفاده می گردد. ترکیبات زیست فعال را می توان به عنوان مواد شیمیایی که می توانند از مواد غذایی یا محصولات فرعی مواد غذایی استخراج شوند تعریف کنیم. ترکیباتی قادر به تنظیم عملکرد های متابولیکی هستند و در بهبود کارایی تاثیرگذاری مثبتی دارند.

زیست فعال ها از حفظ سلامت تا کابرد در تجهیزات پزشکی

ترکیبات زیست فعال به میزان اندک در غذاها، عمدتا در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارد و فراتر از ارزش غذایی اساسی سلامتی را به ارمغان می آورند. ترکیبات فعال زیستی مولکول هایی هستند که می توانند ظرفیت درمانی را با تأثیر بر مصرف انرژی ارائه و در عین حال التهاب، استرس اکسیداتیو و اختلالات متابولیکی را کاهش می دهند.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف غذا های غنی از ترکیبات فعال زیستی با فعالیت آنتی اکسیدانی، از جمله ویتامین ها، مواد شیمیایی شیمیایی و عمدتا ترکیبات فنلی، مانند فلاونوئید ها و کاروتنوئیدها، تأثیر مثبتی بر سلامت انسان دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های متعددی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، دیابت، آب مروارید و دیگر بیماری ها را کاهش دهد.

ترکیبات فعال زیستی قادر به متعادل ساختن فرآیند های متابولیکی بدن هستند و خواص مثبتی مانند اثر آنتی اکسیدانی را از خود نشان می دهند. تنوع ساختار های شیمیایی ترکیبات فعال زیستی بر فراهمی زیستی و خصوصیات زیست شناختی تأثیر می گذارد.

اما ترکیبات زیست فعال قابلیت های متنوعی دارند و به عنوان یکی نوع پوشش، به حوزه تجهیزات پزشکی راه یافته اند. بخشی از این کاربرد ها در ایمپلنت ها و پروتز های زیست فعال نمایان شده است. ویژگی اصلی پوشش های زیست فعال، زیست سازگار بودن با محیط بدن و جلوگیری از واکنش های اعضای بدن به دلیل سمی بوده است.

این پوشش ها با هدف استخوان سازی، ترمیم و جایگزینی بافت موجودات زنده استفاده می شوند از جمله پوشش های زیست فعال می توان به پوشش های زیست سرامیکی، زیست کامپوزیتی و زیست پلیمری با خاصیت زیست فعالی بالا اشاره نمود.

تجهیزات زیست فعال و آزمون زیست سازگاری

شرکت های دانش بنیان و فناور محتلفی در کشورمان تجهیزات پزشکی زیست فعال را فراوری می نمایند. اما برای تشخیص زیست سازگاری تجهیزات پزشکی که با این روش ساخته شده اند باید آزمون های آنالیز زیست سازگاری پوشش ها انجام گردد.

این آزمون ها روش های مؤثری برای آنالیز زیست سازگاری مواد و پوشش ها هستند. آزمون های درون تن به آن دسته از روش ها گفته می گردد که از مدل های حیوانی جهت آنالیز های بالینی بهره گرفته می گردد. با توجه به خطر احتمالی وسایل و مواد پزشکی، ارزیابی زیست سازگاری ملزومات پزشکی برای شناخت میزان خطر و الزام فراورینمایندگان در به حداقل رساندن خطر، بسیار مهم می گردد.

انواع آزمون­ های زیست سازگاری متناسب با محصول و کاربرد آن برای فراوری نمایندگان جهت ارزیابی محصول الزامی است. این ارزیابی ها توسط آزمون های تخصصی زیست سازگاری محصولات پزشکی شرکت کیا نانوزیست ویستا انجام می گردد.

مجموعه آزمایشگاه شرکت کیا نانو زیست ویستا
مجموعه آزمایشگاه شرکت کیا نانو زیست ویستا

بخش نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *